2021. április 15, csütörtök - Tas, Anasztázia

2018. Május 03. 18:02, csütörtök | Külföld
Forrás: mti - fotóillusztráció: pixabay

Mesterséges embriókat hoztak létre holland tudósok

Mesterséges embriókat hoztak létre laboratóriumban hímivarsejt és petesejt helyett egerek őssejtjeinek felhasználásával holland tudósok.

Ezek a modellembriók oly mértékben hasonlítottak a természetes embriókhoz, hogy beágyazódtak egy nőstény egér méhének nyálkahártyájába, terhességet, az embrió növekedését eredményezve, ami először történt meg ilyen embriókísérletekben.

Ez a gyökeresen új módszer megnyitja az utat azelőtt, hogy a szakemberek megérthessék az élet első és rejtett folyamatait, a meddőség problémáit és a betegségek embrionális eredetét. A Maastrichti Egyetem tudósai Nicolas Rivron vezetésével folyt kutatásának eredményeit a Nature című tudományos folyóiratban ismertették.

Az őssejt használatával elért tudományos áttörés nem az emberek vagy állatok klónozását célozza, hanem elsősorban annak megértését, miért végződik vetéléssel számos terhesség a korai időszakban. A folyamat kutatása az emberi termékenység tanulmányozását segítheti - idézte a BBC News a holland szakembereket.

Sok vetélés történik még azelőtt, hogy a nők tudatában lennének terhességüknek, amikor a megtermékenyített petesejtnek nem sikerül beágyazódnia a méhbe. A szakemberek nem ismerik teljesen ennek okát, valószínűleg a növekvő embrióhoz köthető rendellenességek okozzák.

A korai embriófejlődés tanulmányozása bonyolult tudományosan és etikailag is. A hímivarsejt és petesejt helyett őssejtek használatával életre hívott modellembriók azonban bőséges készletet teremtenek a tudományos kutatások számára.

Az őssejtek kezdetleges sejtek, amelyek számos különböző sejttípussá képesek alakulni az élet és a növekedés korai szakaszában. A holland kutatók kétfajta egér őssejtet használtak fel.

A korai embrió egy üreges gömb alakú képződmény, amelyet kevesebb mint száz sejt formál. A sejtek külső rétegéből állnak, amelyből a jövőbeni placenta kialakul, valamint belső sejtek kicsiny csoportjából, a jövőbeni embrióból. E külső és belső sejtrészeket jelentő őssejteket először laboratóriumban tenyészették és megsokszorozták, majd egerekbe ültették.

A folyamat tanulmányozása közben a szakemberek megfigyelték, hogy "az embrionális sejtek azok, amelyek a placentasejteket arra utasítják, hogyan formálódjanak és beágyazódjanak a méhbe. Ezen molekuláris párbeszéd megértésével megnyitottuk az utat a meddőség, a termékenység vagy az embrióban lévő rendellenességek okozta felnőtt betegségek - mint a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri betegségek - problémáinak megoldása előtt" - idézte a Maastrichti Egyetem közleménye Nicolas Rivront.

2021. Április 15. 15:05, csütörtök | Külföld

Spanyolország fenntartja, hogy augusztus végére 70 százalékos lesz az átoltottság

Spanyolország továbbra is fenntartja célkitűzését, hogy augusztus végére eléri a 70 százalékot a lakosság koronavírus elleni átoltottsága

2021. Április 15. 12:04, csütörtök | Külföld

Az amerikai csapatok szeptember 11-ig kivonulnak Afganisztánból

Kivonulnak Afganisztánból az amerikai csapatok a New York- i terrortámadás huszadik évfordulójáig, szeptember 11-ig - jelentette be szerdán Joe Biden amerikai elnök a Fehér Ház Roosevelt-termében elmondott beszédében.

2021. Április 15. 09:56, csütörtök | Külföld

Fél tonna kokaint foglalt le a rendőrség Horvátországban

A horvát rendőrség 575 kiló kokaint foglalt le a Neretva torkolata előtt fekvő plocei kikötőben, egy Dél-Amerikából érkezett banánszállítmányt tartalmazó konténerben -közölte szerdán a Dubrovnik-Neretva megyei rendőrség.

2021. Április 15. 06:00, csütörtök | Külföld

A Szuezi-csatornán kialakult hatnapos dugó kiugró környezetszennyezést okozott

Kiugróan magas kén-dioxid-szennyezést okozott a hatnapos dugó a Szuezi-csatornán. A levegőbe jutó anyagokat még az űrből is lehetett érzékelni.