Városlista
2024. május 5, vasárnap - Györgyi

Hírek

2012. Február 04. 16:20, szombat | Helyi

Hóeltakarít(gat)ás - mennyibe is kerül ez nekünk?

Hóeltakarít(gat)ás - mennyibe is kerül ez nekünk?

Az időjárás jelentés most nem tévedett, leesett a hó. Átlagos vagy rendkívüli, mindenki döntse el maga. Annak jártunk utána, hogy kinek feladata eltüntetni az égi ajándékot közterületekről, és azt maradéktalanul teljesíti-e.

Cegléd Város Önkormányzata és az Elastic '91 Kft. között 2011.08.31-én létrejött szerződés értelmében az Elastic '91 Kft. feladata a hóeltakarítás és síkosság mentesítési tevékenységek ellátása, 2016.12.31-ig.

A szerződés tegnaptól letölthető aVÁRVAG Városfejlesztési és VagyongazdálkodásiNonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság honalpjáról, vagyis bárki megtekintheti. Mi is ezt tettük.

De még mielőtt belemélyedünk a szerződés pontjaiba, tegyünk egy kört a városban. Déli 12 óra. Az első 2 db hóeltakarító járgányra a rendőrség épülete előtt találkoztunk, ahol szorgalmasan teljesítették feladatukat.


Ezt követően utunk során bejártuk a legtöbb forgalmas utat, de szerencsétlenségünkre órákig nem találkoztunk egyetlen hókotróval sem. Igaz az utak sem árulkodtak arról, hogy előttünk már jártak volna arrafelé.


Itt szeretném megjegyezni, hogy Cegléden is az utak egy része állami kezelésbe tartozik, ami azt jelenti, hogy fenntartásukról nem a városnak kell gondoskodni (pl. ilyen a Széchenyi út, Alszegi út, Déli út is). Hókotró autóval itt sem találkoztunk. Utunk során megkérdeztünk néhány lakost, akik szorgalmasan takarították házuk előtt a havat, de ilyen szolgálatot teljesítő autóval ők sem találkoztak a mai napon.


Kitartó felfedező utunk eredményeként 14.00 órakor látómezőnkbe kerül az első hókotró autó. Épp Zrínyi utca, Árpád utca környékén teszi rendbe az utakat. Legnagyobb meglepetésünkre nem nagy hatékonysággal. Ennek oka valószínűleg az lehet, hogy az autók addigra már keményre taposták a havat, így gyakorlatilag szinte észrevehetetlen a munkája.


No és akkor most térjünk vissza a cikk elejéhez, hogyan is néz ki ez a szerződés (letöltés itt), mennyibe is kerül ez a szolgáltatás nekünk.

Ahóeltakarítás - hivatalos nevén téli burkolatüzemeltetés - egy szerződésben szerepel a közutak köztisztasági feladatainak ellátásával, vagyis egész éves portalanítás, seprés, sármentesítés és kézi hulladékgyűjtők ürítése tartozik ide. Évente egy alkalommal a csapadékgyűjtő csatornák tisztítását is el kell végezni, városi rendezvények előtt és után el kell látni a köztisztasági feladatokat, valamint III. fokozatú hőségriadó esetén néhány utat fel kell locsolni.

A vállalkozónak szerződés szerint havazás ill. jegesedés esetén két órán belül el kell kezdeni a hóeltakarítási munkálatokat. És itt jön az érdekesség. A vállalkozó ezzel teljesítette is feladatát, ugyanis nincs arra megkötés, hogy mennyi idő áll rendelkezésre a befejezésre, milyen gyakran kell megismételni a feladatot vagy esetleg az, hogy milyen kapacitással kell rendelkeznie.Gyakorlatilag ha már egy gépjárművel elindul, máris teljesítette a szerződésben vállalt feladatait.
Egyszeri sózás, illetve más síkosságmentesítő anyag használata csak meghatározott utakon kötelező. A szerződés különbséget tesz átlagos havazás, átlagosnál nagyobb hó és rendkívüli havazás között, de azt, hogy a jelenlegi hóesés minek minősül, nem tudni.

Megkérdeztük a Várvag Kft. ügyvezetőjét,
Czesznak Tamást arról, hogy kinek feladata a munkák ellenőrzése, illetve arról is, hogy milyen kapacitással kell rendelkeznie a vállalkozónak a feladat ellátására, de ezekre a kérdéseinkre ezidáig nem kaptunk választ. Tájékoztatása szerint a vállalkozó 5 db géppel dolgozik a városban és rendkívüli esetben további 5 db jármű áll készenlétben.

Az Elastic Kft. diszpécserét sikerült telefonon elérnünk. Ő arról tájékoztatott, hogy 13 db gépjárműből jelenleg 11 db a közutakon dolgozik, és 2 db tartalék van még a telephelyükön. A használatban lévő hókotró járművek közül 5 db alkalmas a közutak takarítására és legkésőbb 5-6 órán belül a legutolsó utcában is meg kell jelenniük.

Azt, hogy a szerződés szerint teljesíti-e a vállalkozó a feladatát csak akkor lehetne megtudni, ha azt a megrendelő (jelen esetben az önkormáynzat) képviselője ellenőrizné. Nem tudunk arról, hogy ilyen történt volna. Ugyanakkor probléma az, hogy a szerződés túlságosan általkános és csak azt írja elő, hogy mikor kell elkezdeni a feladatot.

Végezetül pedig nézzük a számlát. Cegléd Város Önkormányzata a fent sorol köztisztasági feladatok ellátására - beleértve a hóeltakarítást is - éves szinten több, mint bruttó 123 millió forintot költ. Az, hogy ez sok, vagy kevés viszonyítás kérdése. De ha már ennyi pénzt költünk ezekre a feladatokra, fontos lenne jobban odafigyelni az ellenőrzésre.

Van egy jó hírünk is ami a havat illeti. Ha eltakarítják, ha nem, az idén is szinte biztosan el fog olvadni.

szerk.

Kapcsolódó galéria

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 05. 13:36, péntek | Helyi

Várják a javaslatokat!

2024. Március 26. 13:34, kedd | Helyi

Bach Mindenkinek Hangverseny – Cegléd, 2024

2024. Március 22. 17:33, péntek | Helyi

Felhívás Cegléd Város Pedagógiai Díj adományozására

2024. Március 22. 15:52, péntek | Helyi

Elérhető a Cegléd applikáció