2020. augusztus 12, szerda - Klára

2019. Július 31. 17:04, szerda | Külföld
Forrás: mti

Három új planétát fedezett fel a NASA exobolygóvadász űrszondája

Egy szomszédos törpecsillag körül keringő három új bolygót fedezett fel az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) exobolygóvadász űrszondája.

A TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) által felfedezett TOI-270 nevű csillagrendszerben lévő három exobolygó, vagyis Naprendszeren kívüli planéták egyike szilárd felszínű és valamivel nagyobb a Földnél, míg a másik kettő gáz halmazállapotú és méretét tekintve nagyjából kétszerese a Földnek – írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A Nature Astronomy című folyóirat online kiadásában elérhető tanulmány szerint a kisebb bolygó az úgynevezett lakható zónában található – ez azt a távolságot jelenti egy csillag körül, ahol a hőmérséklet lehetővé teszi, hogy a víz folyékony halmazállapotú maradjon a bolygó felszínén –, maga a TOI-270 csillag pedig olyan közel van a Földhöz, hogy sokkal fényesebbnek látszik, mint a hasonló rendszerek gazdacsillagai.

A halvány, hideg törpecsillag méretét és tömegét tekintve is nagyjából 40 százalékkal kisebb a Napnál, felszíni hőmérséklete pedig csaknem egyharmaddal hűvösebb a központi csillagunkénál. Emellett „csendes” is, ami azt jelenti, hogy ritkán jelentkezik flerjelenség, így a kutatók könnyebben megfigyelhetik a csillagot és a körülötte keringő bolygókat.

„Nagyon kevés ilyen planétát találtunk eddig lakható zónában, és ezek közül is csak néhányat egy csendes csillag körül, szóval ez egy ritka felfedezés” – mondta Stephen Kane, a Kaliforniai Egyetem riverside-i campusának munkatársa. Hozzátette: „a Naprendszerünkben nincsen ehhez hasonló bolygó”.

„A TOI-270 lehetővé teszi számunkra a Föld-típusú bolygók és a gázok dominálta mini-Neptunuszok közötti +hiányzó láncszem+ tanulmányozását, mivel ebben a rendszerben mindegyik előbb említett típus megtalálható” – magyarázta Maximilian Günther, a Massachusettsi Műszaki Egyetem Kavli Asztrofizikai és Űrkutatási Intézetének kutatója.

„Alaposabb megfigyelések révén hamarosan képesek leszünk meghatározni ezeknek a bolygóknak az összetételét, továbbá azt, hogy van-e légkörük és azt milyen gázok alkotják” – fejtette ki Günther.

Kane szerint a tervezett megfigyelések révén meg lehet mondani, hogy egy bolygón volt-e valaha folyékony halmazállapotú víz, és, hogy a planéták valamelyikén alkalmasak-e a körülmények a földi értelemben vett élet támogatására.

A csillagrendszer a Földtől nagyjából 73 fényévre található a Festő (Pictor) csillagképben, ami csillagászati léptékkel közelinek számít, ám a gyakorlatban olyan messze van, hogy élő ember valószínűleg soha nem fog eljutni oda.

Günther szerint a TESS-t egyébként kifejezetten az ilyen rendszerek, vagyis az inaktív gazdacsillag előtt elhaladó kisméretű bolygók felkutatására tervezték. A TESS az úgynevezett tranzitmódszerrel vizsgálja az égboltot. A fedélzetén működő detektorok a csillagok fényességét mérik, és azt az átmeneti elhalványodást keresik, ami olyankor következik be, amikor a csillag körül keringő bolygó éppen a csillag előtt halad át.

Címkék: űr, bolygó, csillag

2020. Augusztus 12. 12:00, szerda | Külföld

Soha nem látott mértékben csökkent a brit GDP

Rekordmértékben csökkent a brit hazai össztermék (GDP) a második negyedévben az előző három hónaphoz mérve az új koronavírus járvány közvetlen gazdasági hatásaként - közölte szerdán a brit statisztikai hivatal (ONS).

2020. Augusztus 12. 09:56, szerda | Külföld

Már több mint 20 millió a koronavírus-fertőzöttek száma a világban

A világon 20 223 306 ember fertőződött meg a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 740 276, a gyógyultaké pedig 12 529 198 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem szerda reggeli összesítése szerint.

2020. Augusztus 12. 07:07, szerda | Külföld

Az EU 128 millió euró finanszírozást nyújt 23 új koronavírus-kutatási projekt számára

A koronavírus okozta világjárvány visszaszorítása érdekében az Európai Unió 128 millió euróval (mintegy 45,2 milliárd forinttal) támogat 23 új kutatási projektet - közölte az Európai Bizottság kedden.

2020. Augusztus 12. 05:00, szerda | Külföld

Az eddigi legnagyobb kokainlaboratóriumot számolták fel Hollandiában

Felszámolták Hollandia eddig ismert legnagyobb kokainlaboratóriumát, 17 embert őrizetbe vettek - közölte a holland rendőrség információira hivatkozva a helyi média kedden.