2020. február 26, szerda - Edina

2019. Július 31. 17:04, szerda | Külföld
Forrás: mti

Három új planétát fedezett fel a NASA exobolygóvadász űrszondája

Egy szomszédos törpecsillag körül keringő három új bolygót fedezett fel az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) exobolygóvadász űrszondája.

A TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) által felfedezett TOI-270 nevű csillagrendszerben lévő három exobolygó, vagyis Naprendszeren kívüli planéták egyike szilárd felszínű és valamivel nagyobb a Földnél, míg a másik kettő gáz halmazállapotú és méretét tekintve nagyjából kétszerese a Földnek – írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A Nature Astronomy című folyóirat online kiadásában elérhető tanulmány szerint a kisebb bolygó az úgynevezett lakható zónában található – ez azt a távolságot jelenti egy csillag körül, ahol a hőmérséklet lehetővé teszi, hogy a víz folyékony halmazállapotú maradjon a bolygó felszínén –, maga a TOI-270 csillag pedig olyan közel van a Földhöz, hogy sokkal fényesebbnek látszik, mint a hasonló rendszerek gazdacsillagai.

A halvány, hideg törpecsillag méretét és tömegét tekintve is nagyjából 40 százalékkal kisebb a Napnál, felszíni hőmérséklete pedig csaknem egyharmaddal hűvösebb a központi csillagunkénál. Emellett „csendes” is, ami azt jelenti, hogy ritkán jelentkezik flerjelenség, így a kutatók könnyebben megfigyelhetik a csillagot és a körülötte keringő bolygókat.

„Nagyon kevés ilyen planétát találtunk eddig lakható zónában, és ezek közül is csak néhányat egy csendes csillag körül, szóval ez egy ritka felfedezés” – mondta Stephen Kane, a Kaliforniai Egyetem riverside-i campusának munkatársa. Hozzátette: „a Naprendszerünkben nincsen ehhez hasonló bolygó”.

„A TOI-270 lehetővé teszi számunkra a Föld-típusú bolygók és a gázok dominálta mini-Neptunuszok közötti +hiányzó láncszem+ tanulmányozását, mivel ebben a rendszerben mindegyik előbb említett típus megtalálható” – magyarázta Maximilian Günther, a Massachusettsi Műszaki Egyetem Kavli Asztrofizikai és Űrkutatási Intézetének kutatója.

„Alaposabb megfigyelések révén hamarosan képesek leszünk meghatározni ezeknek a bolygóknak az összetételét, továbbá azt, hogy van-e légkörük és azt milyen gázok alkotják” – fejtette ki Günther.

Kane szerint a tervezett megfigyelések révén meg lehet mondani, hogy egy bolygón volt-e valaha folyékony halmazállapotú víz, és, hogy a planéták valamelyikén alkalmasak-e a körülmények a földi értelemben vett élet támogatására.

A csillagrendszer a Földtől nagyjából 73 fényévre található a Festő (Pictor) csillagképben, ami csillagászati léptékkel közelinek számít, ám a gyakorlatban olyan messze van, hogy élő ember valószínűleg soha nem fog eljutni oda.

Günther szerint a TESS-t egyébként kifejezetten az ilyen rendszerek, vagyis az inaktív gazdacsillag előtt elhaladó kisméretű bolygók felkutatására tervezték. A TESS az úgynevezett tranzitmódszerrel vizsgálja az égboltot. A fedélzetén működő detektorok a csillagok fényességét mérik, és azt az átmeneti elhalványodást keresik, ami olyankor következik be, amikor a csillag körül keringő bolygó éppen a csillag előtt halad át.

Címkék: űr, bolygó, csillag

2020. Február 26. 18:01, szerda | Külföld

Felgyújtotta magát egy tüntető Kijevben az elnöki hivatal előtt

Gyúlékony anyaggal, feltehetően benzinnel lelocsolta, majd felgyújtotta magát egy férfi szerdán Kijevben az elnöki hivatal épülete előtt rendezett tüntetésen – számoltak be helyszíni híradások.

2020. Február 26. 14:01, szerda | Külföld

Jóváhagyta a 13. nyugdíj bevezetését és a szlovák parlament

Jelentős többséggel jóváhagyta a 13. havi nyugdíj bevezetését a szlovák parlament kedden a hét végére kitűzött parlamenti választást megelőző utolsó rendkívüli ülésén.

2020. Február 26. 10:56, szerda | Külföld

Két tizenéves iskolai ámokfutását akadályozta meg Szaratovban az FSZB

Őrizetbe vettek az orosz rendvédelmi szervek Szaratovban két tizenévest, akik fegyveres támadásra készültek egy iskola ellen - közölte szerdán a Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) központja.

2020. Február 26. 07:07, szerda | Külföld