2020. február 25, kedd - Géza

2019. Augusztus 08. 08:52, csütörtök | Külföld

Eddig láthatatlan, hatalmas ősi galaxisokat fedeztek fel

Harminckilenc, korábban láthatatlan, hatalmas ősi galaxist fedeztek fel japán kutatók. Ez az első eset, hogy ennyi galaxist fedeznek fel egyszerre.

"Ez az első alkalom, hogy nagy tömegű galaxisok létét ilyen nagy számban sikerült megerősíteni a 13,7 milliárd éves univerzum első 2 milliárd évéből. Ezek a galaxisok korábban láthatatlanok voltak számunkra" - fogalmazott Vang Tao, a Tokiói Egyetem kutatója, az Atomenergia-bizottság és a Japán Nemzeti Csillagvizsgáló munkatársa, a felfedezésről a Nature tudományos lapban szerdán megjelent tanulmány szerzője.

"Ez a felfedezés szembemegy a jelenlegi modellekkel, amelyek a kozmikus evolúció ezen szakaszára vonatkoznak, és segít megérteni bizonyos részleteket, melyek eddig hiányoztak" - tette hozzá.

A szupernagy tömegű fekete lyukakkal és fekete anyaggal összeköttetésben lévő galaxisoknak az ilyen mértékű elterjedtsége ellentmond az univerzum jelenlegi modelljének - írja a CNN.com.

Korukból és távolságukból adódóan ezek a hatalmas tömegű galaxisok rejtve voltak, mivel fényük gyenge és elnyújtott. Ilyen távolságból ugyanis a fény infravörössé válik, ráadásul az univerzum is tágul, ami miatt nő a távolság.

"Ezeknek a galaxisoknak a fénye nagyon halvány és nagy hullámhosszú, láthatatlan a szem számára és nem érzékelhető a Hubble által sem" - mondta Kohno Kotaro, a Tokiói Egyetem tudósa. Ezért az Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózatot (ALMA) használták, amely ideális az ilyen jellegű objektumok megfigyelésére.

A galaxisok tanulmányozása több információt szolgáltat a szupernagy tömegű fekete lyukakról is.

"Minél nagyobb tömegű egy galaxis, annál nagyobb tömegű a szívében lévő szupernagy tömegű fekete lyuk. Tehát a galaxisok fejlődésének tanulmányozása révén többet megtudhatunk a szupernagy tömegű fekete lyukakról" - mondta Kohno.

Címkék: űr, galaxis

2020. Február 25. 06:54, kedd | Külföld

Szándékos volt a németországi Volkmarsenben történt tömeges gázolás

Szándékos volt a németországi Volkmarsenben hétfőn egy farsangi felvonuláson történt tömeges gázolás, a feltételezett elkövetőt elfogták, és eljárást indítottak ellene emberölési kísérlet gyanúja miatt

2020. Február 25. 06:50, kedd | Külföld

Nagyrészt a közép-kínai Vuhanra korlátozódott a járvány Kínában

Nagyrészt az új típusú koronavírus-járvány kiindulópontjának számító, közép-kínai Vuhan városra korlátozódott a vírus terjedése a kínai egészségügyi hatóságok kedden közölt adatai szerint.

2020. Február 24. 17:29, hétfő | Külföld

A tömegbe hajtott egy autós egy németországi farsangi felvonuláson

Belehajtott egy autós a tömegbe hétfőn egy farsangi felvonuláson a németországi Volkmarsenben, többen megsebesültek - közölte a területileg illetékes észak-hesseni rendőrkapitányság.

2020. Február 24. 13:48, hétfő | Külföld