Városlista
2024. május 4, szombat - Mónika

Hírek

2012. Február 03. 21:28, péntek | Helyi
Forrás: fotó: Táczos Tibor

Cegléd Város Helyi Védelmi Bizottságának rendkívüli ülése

Cegléd Város Helyi Védelmi Bizottságának rendkívüli ülése

Földi László polgármester, Cegléd Város Helyi Védelmi Bizottságának (HVB) elnöke 2012. február 3-án délelőtt 10 órára rendkívüli ülést hívott össze.

A megbeszélésnek egyetlen napirendi pontja volt, a rendkívüli időjárásra való felkészülés, illetve a hideggel és esetleges nagy havazással kapcsolatos teendőknek a megtárgyalása.

A bizottság ülésén Földi László elnök és Dr. Diósgyőri Gitta jegyző titkár mellett részt vettek a helyi katasztrófavédelmi kirendeltség, a rendőrség, a tűzoltóság, az ÁNTSZ vezetői valamint a környező települések polgármesterei, jegyzői. Meghívottként ott volt még Somkutas Imre ny. ezredes, védelmi ügyintéző és Somoskői Zsolt r.hdgy, a Ceglédi Rendőrkapitányság védelmi ügyekért felelős tisztje is.

Földi László köszöntötte a Helyi Védelmi Bizottság megjelent tagjait és a meghívott vendégeket. Tájékoztatóul elmondta, hogy január 1-jétől a katasztrófavédelem és a tűzoltóság teljesen átalakult. A törvényeknek és szabályozásoknak megfelelően ő, Földi László a HVB elnöke, a szakmai elnökhelyettes Jánosi Zsolt tűzoltó alezredes, a katasztrófavédelem részéről. Megyei szinten Dr. Tarnai Richárd a MVB vezetője, és Benkovics Zoltán tűzoltó dandártábornok az elnökhelyettes. Földi László ezután átadta a szót Tóth Lászlónak.

Tóth László tűzoltó százados a Ceglédi Katasztrófavédelmi Kirendeltség vezetője elmondta, hogy már a múlt hét során elkezdték a felkészülést. Felvették a kapcsolatot többek között a Népegészségügyi Kistérségi Intézettel, fel kellett mérni a dialízises illetve az állandó orvosi ellátást igénylő betegek szállításának, ellátottságának a módját. Felmérték a kirendeltség területén működő gyógyszertárak gyógyszerkészleteit. A vezető gyógyszerész tájékoztatása szerint egy-két hétre elegendő gyógyszerkészlettel rendelkeznek, tehát ez megoldott probléma.
Mindenkit arra kért, hogy tartsák a kapcsolatot azokkal a társszervekkel és karitatív szervezetekkel, akik segíteni tudnának.
A tűzoltóság az olyan esetekben, amikor az utazás, hazautazás lehetetlenné válik, ideiglenes melegedő helyként működhet. Ahol van önkéntes tűzoltóság, vagy polgári védelmi iroda, vagy polgárőrség épület, javasolja, hogy ezeket, mint melegedő helyiséget jelöljék meg, s értesítsék erről a rendőrőrsöt, mentőszolgálatot illetve a polgárőrséget.
A tűzoltóautókon meleg italt és takarókat helyeztek el szükség esetére. Esetleges tűzesetnél a károsult, akinek kiégett a háza, sürgős elhelyezést igényelhet, ez átmenetileg történhet a tűzoltóság épületében.
Nagyon fontos a közműszolgáltatókkal való kapcsolattartás. Áramszünetkor komoly problémák léphetnek fel, fontos, hogy a lehető leggyorsabban biztosítsák a helyreállítást, ehhez természetesen a szolgáltatók minden segítséget megkapnak a katasztrófavédelemtől is.
Településenként ki kell jelölni egy helikopter leszállóhelyet is. Vegyék figyelembe azt is, hogy a leszállóhely takarításáról is folyamatosan gondoskodni kell. Alapos felméréseket készítettek az elmúlt héten például a várandós kismamák, dialízises betegek létszámáról, az élelmiszerüzletek, áruházak, stb. számáról.

Jánosi Zsolt HVB elnökhelyettes javasolta, hogy minden település adja meg annak a személynek a nevét, elérhetőségét, aki a hétvégén elérhető, foglalják táblázatba és küldjék meg a településeknek is. Gondoskodjanak a települések arról, hogy a hétvégi ügyeletet osszák be, ne egyetlen ember végezze azt. Megállapodást kellene kötni mezőgazdasági vállalkozókkal arra nézve, hogy gépeiket pl. a dűlőutakba történő bejutáshoz rendelkezésre bocsássák. Kérte, hogy vegyék fel a kapcsolatot a települések a saját iskolájuk igazgatóival azért, hogy szükség esetén sportcsarnokba, tornatermekbe elhelyezhetők legyenek az emberek.

Zsemlye Gábor tűzoltóparancsnok elmondta, hogy a tűzoltóságnál bármikor elrendelhetik a 24/24 órás szolgálatot, szükség esetén a szabadnapos állomány mintegy egyharmadát is be kell rendelni. Lehetséges, hogy a tanyavilágban járőrözési feladatot is fognak kapni.

Ambrus Zoltán rendőrkapitány arról tájékoztatott, hogy a rendőrség már jó pár napja készül a feladatokra, amelyek hasonlók illetve egybeesnek a tűzoltósági, katasztrófavédelmi feladatokkal.
Mivel a rendőrség nincs olyan eszközökkel ellátva, amellyel a külterületeket meg tudnák látogatni (nincsenek lovak, terepjárók), intézkedett arról, hogy a különböző vadásztársaságokat, erdészeket a mai nap folyamán felkeresik a munkatársai, és megpróbálnak olyan kapcsolatot teremteni, hogy ezek a személyek a hét végén elérhetők legyenek és szükség esetén az adott területre ki tudjanak velük menni a rendőrök. Elsősorban itt az életmentésről van szó.
Kéri, hogy ha lesz olyan táblázat, amelyben a szóba jöhető speciális járművek (mezőgazdasági gépek) is szerepelnek, abból kapjon a rendőrség is.
Jó lenne, ha ahol mezőőrség működik és van terepjáró is, ott is szervezzék meg, hogy elérhetőek legyen ezek a személyek.
Felvette a kapcsolatot autómentéssel kapcsolatban Kovács autómentővel, illetve felveszi a kapcsolatot a Veres Kft-vel is, hiszen az autókat nemcsak ki kell húzni az árokból, hanem el is kell helyezni valahová, illetve az elhelyezés után gondoskodni kell legalább meleg italról. Általában a kamionvezetők fel vannak készülve ilyesmire is.
Intézkedett arra vonatkozóan is, hogy ha nagyon szükséges, el tud helyezni a rendőrség épületében embereket. Sajnos erre tartósan nem tud berendezkedni.
Feltétlenül fel kell készülni arra, hogy ilyen helyiségeket biztosítsanak és a helyiségért felelős személy elérhető legyen.
A rendőrségnél is 24 órás az ügyelet, a telefonszám folyamatosan elérhető.
Az ügyelet e-mail címe: ugyelet.cegledrk@pest.police.hu
A mai nap folyamán intézkedett a lakosság megfelelő tájékoztatásáról a média felé.
Nagyon fontos lenne, hogy a mentőszolgálatot érintő, befutó hívásokat is feljegyzeteljék és továbbítsák a mentőszolgálat felé.
Az utak járhatóságával kapcsolatban számítani kell arra, hogy kisebb települések, kisebb mellékutak nehezen lesznek elérhetők. Minden olyan járművet fel kell térképezni, amivel el tudják takarítani a havat, és megközelíthetővé tudják tenni a településeket.
Jó volna, ha a közútkezelő fogadná a rendőrség jelentését, tájékoztatását, s arra - például az utak megfelelő időben történő sózásával- időben reagálnának.

Dr. Kovács Boglárka az ÁNTSZ tisztifőorvos helyettese elmondta, hogy rendkívüli helyzet esetén az egészségügyi ellátás megszervezését a szakigazgatási szerven keresztül kell végrehajtaniuk. Az alapellátással és a szociális ellátórendszerrel vették fel a kapcsolatot, tekintettel arra, hogy a kórház rendelkezik saját katasztrófatervvel. Tegnap óta van érvényben a pest megyei készenlétes tisztifőorvosok számára egy jelentési kötelezettség (ezen a héten éppen Dr. Kovács Zsigmond tisztifőorvos a készenlétes), minden nap délelőtt 10 óráig és délután 16 óráig fel kell venni a kapcsolatot a Megyei Védelmi Bizottság képviselőjével, és telefonon jelenteni, hogy jutott-e tudomására rendkívüli esemény, illetve a saját védelmi referenssel is egyeztet, ha van valami érdemi történés. Állandó kapcsolat ez, hétvégén is jelentenie kell.

Somkutas Imre ny. ezredes, védelmi ügyintéző arról tájékoztatott, hogy felvették a kapcsolatot a mentőszolgálattal, a Volánnal illetve a MÁV-val, ott is tartanak ügyeletet, és az ügyeleti elérhetőségek megvannak.
A MVB ülésén a víz-, gáz-, távhő- és áramszolgáltatók vezetői tájékoztatták a bizottságot, hogy felkészültek, elérhetőségeket megadták. Ha probléma van, a megyei ügyeletet kell hívni, mert helyi szinten ez nem megoldható. A közútkezelőt is ezért nem hívták most ide, mert a Magyar Közút is megyei szinten kezeli ezt a kérdést. A településeken közbiztonsági referensek lettek kijelölve, ők legyenek készenlétben, és adott esetben ők is bevonásra kerülhetnek ebben a feladatban.
Kiemelten veszélyes helyeken is helyszíni bejárást kell tartani, főleg a hófúvás veszélyes területeken, vasúti átjárókban stb. Nyilván mindenki tudja, hogy még a havazás előtt érdemes ezeket a kritikus pontokat áttekinteni, megközelíthetőségüket biztosítani.
Az OMSZ és az Utinform folyamatosan ad ki közleményeket. A tájékoztatást továbbította a településekre, de az internetről is folyamatosan lehet tájékozódni.
Olyan adatbázist kell létrehozni, ahol a szóba jöhető speciális járműveket is feltüntetik. Esetleg elrendelésre kerülő kamionstop miatt kamionparkolókat és a kamionosok ellátását is meg kell szervezni.
Indokolt esetben a HVB elnöke kezdeményezheti az MVB-nél az oktatási szünet elrendelését. Remélhetőleg ilyenre nem kerül sor.
Kéri, hogy a polgármesterek és hivatalok, illetve a hét végén elérhető ügyeletesek pontos e-mail címeit és telefonszámait most írják össze.

Tájékoztatja a polgármestereket, hogy az elérhetőségek a következők:
Magyar Közút: 06-1/336-2400.
Pest Megyei katasztrófavédelmi igazgatóság ügyelete: 20/820-09-26, illetve 1/469-4193
Tigáz: 80/300-300
MÁV: 30/566-6347
A polgári védelem e-mail címe: polgarivedelem.cegled@gmail.com


Tánczos Tibor

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 05. 13:36, péntek | Helyi

Várják a javaslatokat!

2024. Március 26. 13:34, kedd | Helyi

Bach Mindenkinek Hangverseny – Cegléd, 2024

2024. Március 22. 17:33, péntek | Helyi

Felhívás Cegléd Város Pedagógiai Díj adományozására

2024. Március 22. 15:52, péntek | Helyi

Elérhető a Cegléd applikáció