Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Hírek

2012. Május 05. 10:00, szombat | Helyi
Forrás: InfoCegléd

Az utolsó hajrá!

Az utolsó hajrá!

Sokan vannak, akik már mindent megtettek, kevesebben, akik nyugodtan hátradőlhetnek, vannak, akik már feladták, és vannak, akik még csak most kezdik el.

Hétfőn kezdődnek az érettségi vizsgák. Elindult a finish előtti utolsó hajrá.

A rettegett vizsgasorozat, az első nagy megmérettetés. Aki még előtte áll, összeszorult gyomorral gondol rá, aki már túl van rajta, mosolyogva legyint egyet. A két állapot közti átugorhatatlannak tűnő szakadék az érettségi vizsga.

Az utolsó pillanatokban a 4 év alatt megszerzett tudás is kevésnek látszik. Ha tehetnék, talán sokan visszapörgetnék az időt és egyes órákon jobban odafigyelnének, hogy a rejtélyesnek tűnő mondatokat és összefüggéseket most megfejthessék. Kevésnek tűnik most a felkészülésre szánt idő is. Rengeteg a stressz, itt a ballagás és még a végeláthatatlan évzáró bulik sora is csalogatja a megfáradt fiatalokat.

Sokan az utolsó pillanatokig csorgatják agyukba a tudást. Tanulási módszerek terén azonban mindenki másra esküszik. Van, aki szigorú időbeosztás szerint tanul, magol, van, aki szisztematikusan halad, van, aki pánikszerűen kapkod és van aki, végső elkeseredésében a párnája alá helyezett könyvektől várja a csodát.

Hogy könnyebb legyen túlélni az utolsó napokat, adunk néhány hasznos tippet a még a könyvek felett roskadozók számára.

Több, tudományosan is elismert tanulási módszer létezik, amik bizonyítottan hatékonyabbá tehetik az ismeretek elsajátítását.

Az egyik ilyen módszer a PQ4R módszer.

A PQ4R egy tanulási módszer, mely írott tananyag elsajátítására alkalmas. A felszínes és hiányosan megszerzett tudás logikailag értelmezhetetlen, éppen ezért felidézése nehézkes. Különösen igaz ez az úgynevezett „száraz tananyagok” esetében. A PQ4R az egyéni tanulás egyik hatékony és népszerű módszere, mely az írott tananyagok elsajátítását aktív módon, meghatározott lépéseken át éri el. A módszer neve a lépések angol nevének kezdőbetűiből álló mozaikszó. Lényege a tananyag kérdéseken alapuló feldolgozása értelmezése, és rendszerbe helyezése. Alkalmazásával az új anyag beépül eddigi ismereteink közzé.

Ez a tanulási módszer jelentős mértékben fejleszti a tanulók lényeglátását, kreativitását és szövegértését.

A módszer alkalmazásának lépései

1. Preview – Áttekintés

Felületes áttekintéssel mérjük fel a tananyag szerkezetét és témáját olyan szempontok szerint, hogy miről fogunk tanulni? , az milyen részekre oszlik?, ill. hogyan kapcsolódik ez korábbi ismereteinkhez?

2. Question – Kérdezés

Fogalmazzunk kérdéseket a fejezetek címei és az összefoglaló alapján a tananyag témájára!

3. Read – Olvasás

Olvasás közben próbáljuk megérteni az anyagot, nem csupán bevésni vagy a lényeget kiemelni. Keressünk választ kérdéseinkre! Készítsünk eközben vázlatot!

4. Reflect – Tükrözés

Gondoljuk át és próbáljuk értelmezni saját szavainkkal az anyagot aszerint, hogy hogyan kapcsolódik a korábban tanultakhoz ?, hogy hogyan függnek össze a lecke főtémái az altémáival?, nézzük meg vannak-e ellentmondások, és sikerült-e feloldani ezeket?, végül pedig, hogy hogyan, milyen problémák megoldásához használhatók fel ezek az ismeretek ?

5. Recite – Felmondás

A tananyag önálló hangos felmondása az egyes részekhez kapcsolódó kérdések alapján saját szavainkkal. Ezáltal rendezzük és megszilárdítjuk az ismereteket.

6. Review – Összegzés

A tanult ismeretek önálló összefoglalása és ellenőrzése. Tegyünk fel további kérdéseket és feltételezéseket magunknak! Hiányosság esetén a szöveg újraolvasása szükséges.

Gondolat térkép (Mind map)

Egy másik elismert módszer az agy kapacitásának nagyobb kihasználásán alapul. Gyakorlatilag egy téma ismeretanyagának ábrázolását jelenti.

Az emberi gondolkodás és a sikeres tanulás az asszociációkra épül. Az egyik dolog felidézi a másikat. Eredményesebb a tanulás, ha az új anyagot eddigi ismereteink rendszerébe illesztjük be. Másrészt a verbális ismeretek képi megjelenítése egyszerre mozgósítja mindkét agyféltekét. Tanulás során az aktív, személyes részvétel segíti a figyelem fenntartását, a tananyag önálló feldolgozása és saját gondolatainkra történő lefordítása még sikeresebbé teszi.

Felépítése:

1. A gondolat térkép tárgya központi helyen van

2. A fő témák a központból ágaznak ki

3. Az ágak csomópontokba majd a központba kapcsolódó szerkezetet formálnak

4. Különféle színek, kódok, kiemelések, dimenziók tehetik szemléletesebbé

Tuti agyserkentők

A sok megterhelés miatt agyunknak is szüksége van táplálékra, energiára. Régóta kérdés az is, hogy vajon a táplálkozás, illetve kedvenceink, pl. a kávé vagy a csoki a hiedelmeknek megfelelően képesek-e befolyásolni az agy teljesítőképességét? A csoki mítoszból annyi igaz, hogy a vérünkben keringő cukor tápanyagként szolgál az agy számára, de ezt más forrásokból is fedezhetjük, mint például a szőlőcukorból. A szőlőcukor hatása gyors, de viszonylag rövid ideig is tart, mindössze 15-60 percre elegendő. A kávé viszont kifejezetten hasznos segítséget jelenthet. Kutatások igazolták, hogy azon túl, hogy a kávé képes ébren tartani, növeli a szellemi munkához szükséges kognitív funkciók működését.

Optimális szellemi teljesítőképességünk eléréséhez, tehát többek között jó minőségű szénhidrátokban gazdag étrendre van szükség. Ezt koronázhatjuk meg egy-egy csésze agyserkentő kávé vagy kakaó, illetve 1-1 szelet csoki elfogyasztásával.

Jó tanulást és sikeres felkészülést kívánunk!

FirKata

Címkék: FirKata

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 05. 13:36, péntek | Helyi

Várják a javaslatokat!

2024. Március 26. 13:34, kedd | Helyi

Bach Mindenkinek Hangverseny – Cegléd, 2024

2024. Március 22. 17:33, péntek | Helyi

Felhívás Cegléd Város Pedagógiai Díj adományozására

2024. Március 22. 15:52, péntek | Helyi

Elérhető a Cegléd applikáció