2019. december 16, hétfő - Etelka

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. December 16. 05:00, hétfő | Külföld

Skót miniszterelnök: Johnson nem vétózhatja meg a függetlenségi népszavazást

Nicola Sturgeon skót kormányfő szerint Boris Johnson brit miniszterelnök nem vétózhatja meg a skót függetlenségről tartandó újabb népszavazást és nem kötheti Skóciát akarata ellenére Nagy-Britanniához.

2019. December 15. 09:09, vasárnap | Külföld

Ékszerként használt, 8500 éves emberi fogakat fedeztek fel Törökországban

Ékszerként használt, 8500 éves emberi fogakat fedeztek fel a kutatók Törökországban - derült ki egy új tanulmányból, amely szerint a lelet ritkasága azt sugallja, hogy a fogak szimbolikus jelentőséggel bírtak.

2019. December 15. 08:19, vasárnap | Külföld

Néhány centiméter mélyen víz lehet a Marson

Akár méhány centiméter mélyen már lehet víz a Marson - derült ki a Geophysical Research Letters című szaklapban a héten bemutatott tanulmányból.

2019. December 15. 05:00, vasárnap | Külföld

Johnson köszönetet mondott azoknak, akik először voksoltak a konzervatívokra

Köszönetet mondott Boris Johnson brit miniszterelnök szombaton azoknak, akik korábbi pártrokonszenvükkel szakítva, először szavaztak a konzervatívokra a csütörtökön tartott előrehozott parlamenti választáson.