2020. július 14, kedd - Őrs

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2020. Július 13. 18:04, hétfő | Külföld

Moszkvában megszűnt a kötelező utcai maszkviselet

A koronavírus-helyzetben bekövetkezett pozitív változások nyomán az orosz főváros hétfőtől megszűntette az utcai maszkviselési kötelezettséget, amely azonban a zárt közösségi terek esetében továbbra is érvényben marad.

2020. Július 13. 12:58, hétfő | Külföld

Szándékosan idézte elő a sofőr a délnyugat-kínai busz-szerencsétlenséget

Az őt ért sérelmek miatt szándékosan hajtott bele egy tóba a buszsofőr múlt kedden a délnyugat-kínai Kujcsou tartományban, tettével 21 ember halálát okozva

2020. Július 13. 12:02, hétfő | Külföld

Meghalt 27 évesen Benjamin Keough, Elvis Presley unokája

Meghalt 27 évesen Benjamin Keough, Elvis Presley unokája - értesült a The Hollywood Reporter.

2020. Július 13. 10:50, hétfő | Külföld

Kijárási korlátozásokat vezetnek be több katalán városban

A koronavírus-fertőzések növekvő száma miatt kijárási korlátozások bevezetését jelentette be Lleida városában és további hét katalán településen a katalán kormány vasárnap.