Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Blog | GYÖRE KERÉKPÁRCENTRUM

2012. Május 31. 09:01, csütörtök

Kerékpár lopások ellen megoldás

Kerékpár lopások ellen megoldás

Töretlenül folyik a kerékpárok eltulajdonítása. Bárhonnan. Lezárt tárolóból, sportcsarnok elől, utcán bolt elől, kertes ház udvarából.
Mi lehet a megoldás? Őrt állni éjjel-nappal a kerékpár mellett? Lezárni 5-6 lakattal? Esetleg a

Töretlenül folyik a kerékpárok eltulajdonítása. Bárhonnan. Lezárt tárolóból, sportcsarnok elől, utcán bolt elől, kertes ház udvarából.

Mi lehet a megoldás? Őrt állni éjjel-nappal a kerékpár mellett? Lezárni 5-6 lakattal? Esetleg a lakáson belül tárolni? Kivenni a kerekeket és úgy összezárni a vázzal?

Természetesen egyetlen járható út, hogy lezárjuk egy jó erős lakattal a kerékpárt. Vagy többel. De milyen is egy erős lakat?

Az emberek mikor bejönnek a Györe Kerékpár Istállóba zárat vásárolni (vagy kerékpárt), sokan már megégetve magukat mondják "jó a legolcsóbb is, úgyis ellopják megint..."

Néhány vásárló meg sem nézi a polcon a hatalmas kínálatot, mondván "úgyis mindent elvágnak..." Itt és most le kell szögezni, hogy VAN OLYAN lakat, amit nem vágnak el! (Maximum a tűzoltók a pneumatikus erővágóval.) De ne szaladjunk ennyire előre.

Elterjedt nézet, hogy a kerékpár értékének legalább 10%-ért érdemes lakatot választani. Sajnos ez a nézet az utóbbi években megdőlt, egyrészt mert a tolvajoknak szinte semmi sem szab gátat, másrészt a zárak árai emelkedtek.

Ma, 2012-ben a kerékpárzárak ára 490,- Ft és 35.000,- Ft között mozog.

Az első kérdés lakatvásárlás előtt, hogy a kerékpárunk 10-15e Ft alatti piaci áron van -e. Ha igen, akkor valóban bármelyik "drótkarika" megteszi, hiszen elég ha éppen csak az eltolás ellen megvédi a kerékpárt.

Másodpercek alatt elvágható lakat

Ha azonban a kerékpár már ennél nagyobb értékű, egy újabb kérdést kell feltennünk magunkban a megfelelő lakat kiválasztása előtt.

"Hol fogom lezárni a kerékpárt?"

Nos ezen a kérdésen sokat lehet spórolni - vagy bukni. Érdemes őszintének lenni magunkkal. Ha csak a munkahelyünk zárt udvarában zárjuk le a kerékpárt, netán portás is van a cégterületen, akkor ismét spórolhatunk, hiszen elég egy vékony kis lakat. De mi a helyzet, ha a városban van ügyintéznivalónk? Elég csak egyszer lezárni a kis vékony lakattal....

Több kerékpárost éppen ez a helyzet riasztja vissza a városi kerékpáros közlekedéstől, ugyanis fél, hogy a városon belül már ellopják a kerékpárt a kis lakattal.

Akkor most nézzük, milyen lakatfajták vannak, és melyik mire is lehet elegendő.

(Egy 10-es skálán soroljuk be a szerkezeteket, amelyen a 10-es vághatatlan, az 1-es pedig oldalcsípővel is elvágható.)

A zárak fajtái:

- PATKÓZÁR (800 Ft - 4.000 Ft): több nagyobb értékű városi kerékpár szériafelszereltsége. A hátsó keréknél van a vázhoz integrálva, de külön is megvásárolható. Bekapcsolásával a küllők között zárt gyűrűs rendszert kapunk.

Biztonsági szint: 2. Túra közbeni pihenésnél az orrunk elől ne tekerhessenek el a kerékpárral.

- SPIRÁLZÁR (490 Ft - 6.000 Ft): A legelterjedtebb a mai napig. A PVC borítás mögött általában sodronyacél rendszert találunk. Hossza 70cm-200cm.


Felépítését és biztonságát tekintve a legolcsóbb modell azonos a legdrágábbal. Vastagság szempontjábólsajnos a tolvajok számára nincs különbség. Mindegyiket egyformán, akár 5mp-en belül elvágják egy kisebb erővágóval. Tulajdonos részéről egyetlen érdemi különbség a zárszerkezetben van. A nevesebb lakatgyártók (pl.: Abus, Kryptonite) kulcsszerkezete 10 év után is ugyanolyan könnyedén nyitható-zárható, míg a gyengébb modellek akár már az első tél után megadják magukat.

Biztonsági szint: 1-3. Valamihez már hozzá tudjuk zárni, és 2 darab használatával már megduplázzuk a tolvajok munkaidejét. Azért piacra még ne menjük vele...

- U LAKAT (3.000 Ft - 16.000 Ft): Előnye, hogy a legolcsóbban juthatunk hozzá akár a legprofibb rendszerhez.

Itt már alapjáva véve egy tömör acélcsővel ellátott lakatrendszert kapunk, melyet meglehetősen nehéz elvágni, elfűrészelni. Hátrányuk, hogy az alakjuk fix, így nagyon korlátozott a lezárás lehetősége.

Biztonsági szint: 2-10. A kevésbé neves gyártók U lakatjai bár ugyanúgy nehezen vághatóak, mint a legdrágábbak, de a zárszerkezet sajnos különböző trükkökkel könnyen feltörhető.

- LÁNCOS LAKAT (4.500 Ft - 35.000 Ft): A legnehezebb lakatok közé tartozik. Nem véletlenül. Anyag van benne bőven. Ennek az elvágása erővágóval is túl sokáig tart ahhoz, hogy a tolvaj kockáztasson.

Itt szintén a kulcsszerkezet lehet a gyenge pont, így érdemes a nagy gyártók zárjai közül válaztani. Persze ez már nem kevés pénz. Azonban ezt az összeget egyszer kell kiadni, és kerékpárt sem kell újat venni. Különböző hosszúságokban elérhető, de már a legrövidebbel is könnyedén összezárható akár 2db nagyértékű kerékpár is (megfeleződik az ár). Ezt a lakatot már nyugodt szívvel ajánljuk akár többszázezer Forintos kerékpárokhoz. Legnagyobb hátránya, hogy nehezek, és a kerékpáron a tárolásuk kissé körülményes. Cserébe a maximális biztonságot kapjuk.

Biztonsági szint: 7-10. Ha olcsóbb láncoslakatot választunk, mindenképpen érdemes a lakatot lecserélni rajta egy komolyabbra, ami semmilyen buherálással, trükkel nem nyitható ki, így egy teljes értékű lakatot kapunk.

- HAJTOGATHATÓ LAKAT (6.000 Ft - 35.000 Ft): A német biztonságtechnikai és zárspecialista cég, az ABUS találta ki az összehajtogatható lakatot 2006-ban. Erős mangán-acél ötvözet szupererős zárszerkezettel. Viszonylag könnyű.

Abus hajtogatható zár

A lakathoz minden esetben kapunk egy erős gumiból készült tartót, mely a kerékpárra többféleképpen is könnyedén felszerelhető. Akár a kulacstartó helyére, akár a vázhoz rögzítve a mellékelt erős tépőzárral, vagy az első kosárhoz csavarozva. Mind a zár, mind a tartó rendkívül időjárásálló, könnyen használható. Többféle hosszban elérhető. Egyetlen apró hátránya, hogy csak a csapszegeknél hajlik, így egy kicsit merev a lakat. Azonban ügyesen használva akár két kerékpár is összezárható már a legkisebb modellel is (85cm).

Az elmúlt években több gyártó is lekopintotta a megoldást több-kevesebb sikerrel.

Biztonsági szint: Az eredeti ABUS 10. A másolatok: 4-7. Sajnos a másolatoknál ismét a zárszerkezettel van probléma.

Bármilyen lakatot is választunk (természeten a Györe Kerékpár Istálló ban. :), hol máshol), a lezárás módjáról is ejtsünk néhány szót. Íme néhány tanács:

- a kerékpárt mindig VALAMIHEZ zárjuk hozzá,

- a lakatot a vázzal együtt zárjuk hozzá a stabil ponthoz,

- lehetőleg a hátsó kerék is legyen befűzve,

- városi kerékpároknál a gyorszárakat cseréljük fixre (kerékagynál, nyeregcsőbilincsnél),

- az első kereket plusszban nyugodtan lezárhatjuk egy olcsó spirálzárral,

- a lámpákat (ha levehető), km-órákat, táskákat vegyük le minden esetben.

szerző: Árva Mihály

Véleményed van? Szólj hozzá!

További bejegyzések a blogban

2015. Október 20. 00:00, kedd | GYÖRE KERÉKPÁRCENTRUM

Csak a nyárnak lett vége, nem a bicikliszezonnak

Tippek, ötletek az őszi túraszezon

2015. Július 10. 00:00, péntek | GYÖRE KERÉKPÁRCENTRUM

kétkerék a négykeréken...

Hogy is van ez? Kerékpárszállítás

2015. Május 08. 16:09, péntek | GYÖRE KERÉKPÁRCENTRUM

Csalóka még az idő

6 jó tanács, amire figyelj!