Blog | GYÖRE KERÉKPÁRCENTRUM
2012. Május 24. 05:28, csütörtök
Hogyan tudjuk könyebbé, élvezetesebbé tenni a tekerést?
Sokféleképpen...
Ezúttal most a lábbeli kérdést vesszük górcső alá.
Az ember nem is gondolná, hogy akár hobbi szinten is milyen sok múlik egy megfelelő cipő kiválasztásán.
Sokféleképpen...
Ezúttal most a lább//www.gyorekerekpar.hu/eli kérdést vesszük górcső alá.
Az ember nem is gondolná, hogy akár hobbi szinten is milyen sok múlik egy megfelelő cipő kiválasztásán.
Először is tisztáznunk kell a legfontosabbat.
Mivel is tekerünk? A lábainkkal, ez nyílvánvaló. No de melyik részével. Természetesen a leghatékonyabban és legkényelmesebben a talppárnával érdemes hajtani a bringát. Aki eddig a talpa közepével hajtotta, próbálja ki hogy hátrébb csúsztatja a lábait, és meglátja, mennyivel könnyebb lesz például a ceglédi felüljárón feltekerni.
Egy városi tekerésre, ahol csak a bolt vagy a munkahely az úticél, természetesen bármilyen cipőt felvehetünk. Fontos azonban már itt megjegyezni, hogy ha alacsony pedálfordulatszámmal (tehát a lábmozgás lassúnak tűnik) tekerünk és nagy nyomást gyakorlunk a pedálokra, akkor előfordulhat, hogy a cipő első része egy idő után ellaposodik, tönkremegy. Különösen igaz ez puha talpú sportcipőknél, esetleg bőrcipőknél. Érdemes tehát egy kicsit könnyedebben tekerni.
Magyarul, ha a kerékpárt (egyelőre) csak munkaeszközként használod, akkor a cikk számodra érdemben véget is ért kedves olvasó :)
Ha már viszont hobbi céllal ülünk fel a kerékpárra, és 10km-nél többet tekerünk egyhuzamban, mindenképpen érdemes egy megfelelő kerékpáros cipőt húzni lábainkra.
(itt meg kell jegyezni zárójelben, hogy a '60-as években a Tour de France versenyen is klipszet használtak a versenyzők, azonban rájöttek, hogy ez igen balesetveszélyes, mivel sok idő a láb szabaddá tétele egy bukásnál, és ez akár komolyabb sérüléshez is vezethet. Így - bár klipszet a mai napig lehet kapni párszáz Forintért - ezt a rendszert már közel 40 éve elfelejtették. Tegyünk mi is így.)
A kerékpáros cipő előnyei:
- közvetlen kapcsolatban van a pedállal (erről részletesen később),
- jól szellőzik,
- talpa kellően erős, merev, de mégsem nyom, hanem kényelmes viselet
- könnyen állítható.
- lábunk nem csúszik le a pedálról (balesetforrás kizárva).
Nos ami a legfontosabb, hogy a kerékpáros cipővel egy speciális kerékpáros pedálba kell belelépnünk. Ez a patentpedál. A cipő és a pedál megvételekor a cipő aljára egy kis szerkezetet kell felszerelni, úgynevezett stoplit. (Ezt mindig adják a pedálhoz, mivel ezezkből létezik jónéhány fajta, és bizony a megfelelő stopli csak a hozzá való szabványú pedálba kattan bele.)
A cipővel ezután egy erőteljes rálépéssel belecsatlakozunk a pedálba. Ha egy hangos kattanást hallunk, akkor megfelelő volt a művelet (ez tulajdonképpen a síkötésekhez hasonló leginkább). Kilépni viszont a sarkunkat kifele-oldalra tolással lehet.
A cipő és a pedál között tehát így sokkal szorosabb a kapcsolat, mint egy hagyományos taposópedállal. A hajtás ezáltal nem csak a taposó fázisban lesz hatékony, hanem egy körkörös mozgás végett a befektetett energia jelentősebb része át lesz adva a hajtásrendszernek. Nem kevesebb, mint 30%-kal hatékonyabb így a tekerés!
Ezenfelül a pedálkötéses tekerés olyan izmokat mozgat meg, erősít, amelyeket egy hagyományos pedállal lehetetlen lenne.
Alapvetően 3 fő kategóriába sorolhatjuk be a cipőket:
- hobbi/túra,
- MTB sport, MTB versenysport,
- országúti, triatlon.
Az első két kategória cipőinek a talpa kötés (kötés=csatlakozás) szempontjából tulajdonképpen megegyezik. A Shimano által szabványosított SPD rendszerű pedálokkal kompatibilis (SPD:shimano pedaling dynamics). Ez a pedálválasztásnál fontos.
Cipőválasztásnál a hobbikategóriát úgy ismerhetjük fel, hogy mindenképpen fűzős modellel állunk szemben, amit akár utcai viseletként is használhatunk. Az utcai viselet alatt azt értjük, ha egy kellemes balatoni túra után a tó mellett megállunk, és sétálni van kedvünk a tóparton, ebben a cipőben olyan lesz, mint egy hagyományos sportcipőben. Az ok, hogy észre sem vesszük a stopliszerkezetet, az ugyanis süllyesztett a talprészbe!
Emellett ezek a cipők nyári melegben is kiválóan szellőznek, tartós, erős talprendszerük van, és a betétjük is cserélhető. Természetesen aki ragaszkodik a rugalmas, egyenletes tekeréshez, a cipőt viszont melegnek érzi, azok választhatnak a nagy gyártók szandáljai közül is.
Aki inkább teljesítményorientált, legyen az bármilyen szakág (monti, országúti, triatlon), azoknak már mindenképpen egy még erősebb, merevebb szerkezetű, tépőzáras modellt kell választani. Ahogy a biciklialkatrészeknél is, úgy a cipő talpánál is igaz: egy anyag minél merevebb, annál inkább átadja a leadott erőt a kerékpárnak, majd az útnak. A talpak általában kemény műanyagból, a profi szinten pedig kikönnyített szupermerev karbonból vannak.
Ezek a cipők már tépőzárasak a könyebb állíthatóság érdekében ( itt már nem áll meg a biciklis fűzőt újra kötni, hogy szorosabb, avagy lazább legyen). A közép-felső szinttől felfele pedig már egy-egy csatt is található a cipőn a még könnyebb állíthatóság érdekében.
Természetesen érdemes a kerékpáros szintünkhöz megfelelő cipőt választani, hiszen ezek a lábbelik a 15.000,- Ft-tól akár 120.000,- Ft is lehet egy pár! Nem mindenkinek van szüksége a csúcsmodellre, azt azonban ne felejtsük el, hogy már a legolcsóbb kerékpáros cipő is 30%-kal hatékonyabb/könyebb tekerést tesz lehetővé.(A megfelelő cipő kiválasztásában és a stopli pontos, szakszerű beállításában természetesen szívesen segítenek a Györe Kerékpár Istálló dolgozói.)
Végezetül álljon itt néhány pár cipő a különböző igények kielégítésére:
Egy tépőzáras cipő, megerősített orrésszel, retro stílusban.
Hobbi célra szánt túra cipő, ami akár túracipőként is használható a meredekebb turistautakon.... :)))
Profi triatlonos női cipő.
Téli MTB cipő, speciális Gore-Tex anyagból.
Csúcskategóriás MTB cipő, állítható sarokrésszel (akinek esetleg nem egyforma a két lába hossza).
Talpbetétek kifejezetten pronáló vagy szupináló, esetleg neutrális talpakhoz.
szerző: Árva Mihály
Véleményed van? Szólj hozzá!
További bejegyzések a blogban
2015. Október 20. 00:00, kedd | GYÖRE KERÉKPÁRCENTRUM
Csak a nyárnak lett vége, nem a bicikliszezonnak
Tippek, ötletek az őszi túraszezon
2015. Július 10. 00:00, péntek | GYÖRE KERÉKPÁRCENTRUM
kétkerék a négykeréken...
Hogy is van ez? Kerékpárszállítás
2015. Május 08. 16:09, péntek | GYÖRE KERÉKPÁRCENTRUM
Csalóka még az idő
6 jó tanács, amire figyelj!